Szkoła Bez Dzwonków - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wierzchucinie

Przejdź do treści

Szkoła Bez Dzwonków

Aktualności > Wrzesień
Dlaczego zlikwidowaliśmy dzwonki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wierzchucinie?
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wierzchucinie z początkiem roku szkolnego 2024/2025 wprowadziliśmy zmiany w organizacji czasu szkolnego
poprzez eliminację dzwonków szkolnych.
Tym samym poparliśmy kuratoryjną akcję „Pomorskie bez Dzwonków”.
Dodatkowo, był to jeden z punktów nowej koncepcji organizacji planu pracy szkoły na najbliższą kadencję.
Zaplanowane działanie zostało poprzedzone zakupem (ze środków pozabudżetowych) elektronicznego ucha, które mierzy natężenie hałasu w szkolnym korytarzu.
Dodatkowo od wielu lat w naszej placówce nauczyciel wychowania fizycznego organizuje konkurs plastyczny i akcję prozdrowotną pt.: „Hałas mój wróg”.

Oto kluczowe powody, dla których warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem:
1. Redukcja stresu
Dzwonki szkolne, emitujące hałas o natężeniu 90-98 decybeli,
mogą generować stres i niepokój zarówno u uczniów, jak i nauczycieli.
Ich brak może przyczynić się do stworzenia spokojniejszego środowiska edukacyjnego, co wpłynie pozytywnie na samopoczucie wszystkich osób w szkole.
2. Poprawa efektywności nauki
Hałas generowany przez dzwonki może zakłócać proces koncentracji i przyswajania wiedzy. Bez dzwonków uczniowie oraz nauczyciele mają możliwość pracy w bardziej spokojnym tempie, co sprzyja lepszemu przyswajaniu materiału i efektywnej nauce.
3. Wzrost odpowiedzialności
Wprowadzenie systemu bez dzwonków wymaga od uczniów samodzielnego zarządzania czasem i organizowania przejść między lekcjami. To może pomóc rozwijać umiejętności organizacyjne i odpowiedzialność, co jest ważne zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym.
4. Budowanie pozytywnych relacji
Kiedy nauczyciele sami informują o końcu lekcji i dziękują uczniom za zaangażowanie, uczniowie czują się bardziej szanowani i doceniani. Takie podejście sprzyja budowaniu partnerskich relacji i atmosfery zaufania w klasie.
5. Lepsza kontrola czasu
Brak dzwonków może pomóc uczniom nauczyć się lepszej kontroli czasu.
Zegary umieszczone w widocznych miejscach (zakupione przez darczyńców)
oraz wywieszane rozkłady lekcji i przerw umożliwiają samodzielne śledzenie upływającego czasu, co wpływa na punktualność i organizację.
6. Korzyści zdrowotne
Redukcja hałasu związanego z dzwonkami może mieć korzystny wpływ na zdrowie słuchu uczniów i nauczycieli. Mniejsze narażenie na głośne dźwięki może pomóc w ochronie przed potencjalnymi uszkodzeniami słuchu.
7. Rozwój cech charakteru
Bez dzwonków uczniowie mają szansę rozwijać cechy takie jak cierpliwość,
rzetelność i samodzielność. Samodzielne zarządzanie czasem i organizacja pracy mogą wspierać kształtowanie pozytywnych cech charakteru.
8. Motywacja do samodzielności
Brak dzwonków może motywować uczniów do bardziej aktywnego zarządzania swoim czasem i zaangażowania w naukę, co może pozytywnie wpłynąć na ich postawę i wyniki.
9. Zwiększenie komfortu psychicznego
Komfort psychiczny uczniów i nauczycieli jest kluczowy dla efektywnego uczenia się i pracy. Przestrzeń wolna od nagłych zakłóceń, takich jak hałaśliwe dzwonki, sprzyja lepszemu samopoczuciu i pozytywnej atmosferze w szkole.
Dziękujemy wszystkim tym, którzy przyczynili się do realizacji powyższego działania.

#edustandardPOM
#pomorskiebezdzwonków
#szkołabezdzwonków
#szkołabezstrachu
Wróć do spisu treści